Friday, January 25, 2013

Keistimewaan dan kebaikan bawang putih


Bawang putih (garlic) adalah salah satu bahan wajib dalam masakan kita sehari-hari. Kalau kita nak masak, bahan wajib utama yang kita sediakan atau potong dulu mesti bawang merah dan bawang putih. Sebenarnya bawang putih ni banyak kebaikannya yang kita tak sedar.

Menurut MedlinePlus, bawang putih digunakan untuk banyak keadaan yang berkaitan dengan sistem jantung dan darah. Sesetengah orang menggunakan bawang putih untuk mencegah kanser kolon, kanser rektum, kanser perut, kanser payudara, kanser prostat, dan kanser paru-paru.

Bawang putih juga dapat merawat tekanan darah tinggi akhir kehamilan (pre-eklampsia), sejuk dan selesema, membina sistem imun, mencegah gigitan kutu (tick), dan mencegah dan merawat jangkitan bakteria dan kulat. Kegunaan lain termasuk rawatan demam, batuk, sakit kepala, sakit perut, resdung kesesakan, gout, reumatisme, buasir, asma, bronkitis, sesak nafas, tekanan darah rendah, gula darah rendah, gula darah tinggi, dan snakebites. Ia juga digunakan untuk melawan tekanan dan keletihan, dan mengekalkan fungsi hati yang sihat.

Terdapat banyak variasi produk bawang putih yang dijual untuk tujuan perubatan. Jumlah allicin (bahan aktif  dan sumber bau bawang putih) - kita tau kan bawang putih mempunyai bau yang kurang menyenangkan bila dimakan - adalah bergantung kepada cara penyediaan produk tersebut. Allicin adalah tidak stabil dan berubah kepada bahan kimia yang berlainan dengan cepat. Beberapa pengeluar produk mengambil kesempatan dengan menggunakan bawang putih yang tidak berapa segar (aging) untuk membuatkannya tidak berbau. Malangnya ini mengurangkan jumlah allicin dan keberkesanan produk tersebut.

Para saintis juga ada mensarankan kegunaan bawang putih untuk mengelak keracunan makanan. Ada juga bukti yang menyatakan bawang putih segar dapat membunuh bakteria tertentu seperti E. coli, Staphylococcus dan Salmonella enteriditis di dalam makmal.

Bawang putih daripada Shaklee diperbuat daripada bawang putih jenis premium, bebas daripada racun perosak dan ditanam secara organik di California, USA semasa musim panas.

Ia dihasilkan secara eksklusif pada suhu bilik tanpa haba untuk memastikan pengekalan 100%. 

Mengandungi allicin aktif.
Dwi teknologi digunakan untuk mengawal bau bawang putih.

Setiap 2 tablet bawang putih membekalkan 1000mg ekstrak bawang putih tulen yang menyamai 2 ulas bawang putih segar.


Manfaat utama GARLIC daripada Shaklee:

1. Mengandungi spearmint - mempertingkatkan sistem penghadaman, fungsi jantung.

2. Antibiotik yang selamat dan semulajadi - ianya selamat untuk kegunaan jangka panjang dalam mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida.

3. Menghalang alergi - mempertingkatkan sistem imunisasi bagi penyakit seperti hidung yang sensitif, sinus, alergi, asma dan hepatitis.

4. Mempertingkatkan sistem penghadaman - formula uniknya mampu mempertingkatkan masalah berkaitan penghadaman seperti kembung perut, gastrik, ketidakhadaman. 

5. Memoderasikan tekanan darah tinggi - kajian menunjukkan pengambilan 2-4 tablet Garlic dapat menurunkan darah tinggi dengan 8 poin.

6. Detoksifikasi - Garlic mampu mengeluarkan raksa daripada tubuh dengan pantas. Raksa, plumbum, dan kadmium adalah logam toksik yang akan menaikkan tekanan darah. Garlic juga mampu melindungi sel-sel darah daripada kemusnahan dari logam dan menghalang kerosakan hati oleh bahan kimia.

7. Menurunkan kolesterol - menurunkan kolesterol, LDL, trigliserid dan kelikatan darah, mengurangkan bekuan darah, meningkatkan HDL, melindungi jantung dan menghalang strok dan penyakit koronari.

8. Mencegah kanser - membantu mengelak dan merawat kanser dengan mengurangkan bahan pencetus kanser - Nitrosamine.

9. Membantu menstabilkan glukos


** Semua testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Boleh hubungi saya melalui:

sms: 012-2923 994
emel: adzah.adam[at]gmail.com
fb: Adzah Adam
ID Shaklee: 888149

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...