Thursday, February 21, 2013

Migrain dan alternatif rawatan

Siapa dapat migrain?
Wanita adalah tiga kali lebih berkemungkinan untuk mengalami migrain berbanding lelaki. Jika anda mempunyai saudara yang rapat dengan migrain, anda juga cenderung untuk mempunyai migrain. Pakar percaya migrain mungkin berkaitan dengan mutasi dalam gen yang mempengaruhi kawasan-kawasan tertentu otak. Migrain juga lebih biasa di kalangan orang-orang yang mempunyai epilepsi, kemurungan, asma, keresahan, strok, dan gangguan sistem saraf dan keturunan.



Apakah migrain?
Migrain adalah sakit kepala dengan sakit berdenyut yang biasanya lebih teruk pada sebelah kepala. Sakit yang dirasakan sering teruk hingga menjejaskan aktiviti harian dan berterusan dari empat jam hingga tiga hari jika tidak dirawat. Dikatakan seorang dalam 6 wanita mempunyai migrain, tetapi ramai telah disalah tafsir bahawa mereka mempunyai sinus atau sakit kepala kerana tekanan. Makanan, tekanan, dan hormon boleh menjadi pencetus migrain.

Gejala migrain
Denyutan biasanya berlaku pada sebelah kepala berhampiran pelipis, dahi, dan mata. Migrain menjadikan anda sangat sensitif kepada cahaya, bunyi, atau penggunaan tenaga yang ringan, seperti menaiki tangga. Kebanyakan orang mengalami loya, muntah, atau masalah penglihatan. Sakit tersebut boleh menyebabkan aktiviti-aktiviti atau kerja-kerja yang sedang atau mahu anda lakukan tergendala.

Aura migrain
Kira-kira 20% daripada orang yang mengalami migrain akan mempunyai aura kira-kira 20 minit hingga satu jam sebelum sakit. Mereka mungkin melihat kerlipan cahaya, garisan berombak, atau titik, atau penglihatan yang kabur atau bintik buta. Ini dipanggil "migrain klasik."

Tanda-tanda amaran migrain
Sesetengah orang mungkin mempunyai perubahan dalam mood sebelum migrain bermula. Mereka mungkin menjadi lebih teruja, cepat marah atau tertekan. Sesetengahnya boleh mengesan sensasi deria, seperti bau atau rasa pelik. Mereka mungkin berasa lebih penatkerap menguap, atau mengalami ketegangan otot. Kira-kira 1 dalam 4 orang mengalami fasa ini, yang boleh berlaku seawal 24 jam sebelum mana-mana sakit kepala.
  
























 
Apa yang menyebabkan migrain?
Punca sebenar migrain masih tidak difahami dengan baik, tetapi masalah ini dianggap sebagai neurologi (berkaitan dengan sistem saraf). Adalah dipercayai bahawa ia melibatkan bahan kimia otak, saluran darah dan saraf otak.
Saintis telah mencadangkan beberapa penyebab migrain:

- Kekurangan zat dan nutrisi (pengidap migrain perlu makan mengikut masa, jangan langkau waktu makan)
- Kurang waktu tidur (sekurang-kurangnya perlu tidur 6 ke 8 jam setiap malam)
- Faktor keturunan
- Kesan dari pengambilan ubat-ubatan
- Wanita yang mengalami haid atau pra-haid (kerana paras estrogen menurun pada waktu ini)
- Terlalu banyak mengambil kafein
- Mengambil makanan yang mengandungi MSG dan nitrat


Rawatan migrain
Biasanya penderita migrain akan diberi ubat tahan sakit, ubat tahan muntah dan sebagainya bagi mengawal kesakitan mereka. Bagi penderita migrain yang teruk, mereka diberi dos dadah yang agak tinggi agar dapat melalikan sistem badan mereka dari kesakitan yang ditanggung. Pengambilan ubat-ubatan boleh mendatangkan risiko terhadap kesan jangka panjang kepada kesihatan. Oleh yang demikian, memilih alternatif dengan pengambilan supplemen semulajadi adalah langkah terbaik bagi mengatasi masalah migrain.

Kenapa supplemen lebih baik daripada ubat?
Kerana ia diperbuat daripada bahan makanan, dan merupakan ekstrak daripada makanan-makanan yang membekalkan nutrien harian. Berbeza dengan ubat yang diformulasikan di makmal daripada jenis dadah dan sebagainya.

Alternatif rawatan untuk migrain

B Complex 
Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.
Bagi penderita migrain, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migrain. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda perlulah jaga makan. Begitu juga dengan perkara-perkara lain seperti kurang rehat, tekanan kerja dan sebagainya. Timbangkan tentang mengambil supplemen sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda, kerana ia pasti lebih baik daripada makan ubat berasaskan dadah secara berterusan.


Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)

Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.
Magnesium penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.
Vitamin D penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.

Kredit: WebMD, MyChibiBox dan VitaminSemulajadi

Hubungi saya untuk mendapatkan khidmat nasihat lanjut.

** Semua testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Boleh hubungi saya melalui:

sms: 012-2923 994
emel: adzah.adam[at]gmail.com
fb: LetsBeBeautifulTogether
Shaklee ID: 888149

1 comment:


  1. Artikel yang menarik mengenai sakit kepala migrain dan kaedah rawatannya dengan mengamalkan produk-produk tertentu Shaklee. Kebanyakan kes migrain memerlukan pesakit mendapatkan khidmat doktor untuk melegakan sakit kepala. Walau bagaimanapun, penyakit migrain boleh dicegah sekiranya kita menjaga kesihatan kita dengan betul seperti mendapat rehat yang cukup, mengamalkan senaman rutin dan menjaga diet kita.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...