Thursday, May 30, 2013

Penyakit-penyakit yang boleh dielakkan dengan pengambilan vaksinisasi

Entri ini adalah sambungan daripada entri ini: Jadual imunisasi bayi Malaysia

1. Tuberculosis (TB)
Tibi atau batuk kering adalah penyakit yang berjangkit melalui udara apabila kita batuk, bersin atau bernafas. Apabila TB menjangkiti paru-paru, keadaan ini dipanggil pulmonary tuberculosis. Tibi juga boleh menjejaskan tulang dan meninges (tiga lapisan se­laput yg membaluti otak dan saraf tunjang). Tanpa rawatan, orang yang mempunyai tibi boleh kehilangan nyawa disebabkan oleh komplikasi.

X-ray dada yang menunjukkan jangkitan tibi pada kedua-dua peparu. Jangkitan ditanda dengan anak panah putih dan pembentukan kaviti ditanda dengan anak panah hitam.
2. Hepatitis B
Ia adalah penyakit hati yang disebabkan oleh virus hepatitis B. Virus ini merebak melalui sentuhan darah atau cecair badan lain seperti air liur, air kencing dan air mani. Komplikasi jangka panjang Hepatitis B ialah akan menyebabkan kerosakan hati yang akan membawa kepada kanser hati.

3. Diptheria
Difteria menjejaskan bahagian atas sistem pernafasan  yang disebabkan oleh bakteria yang merebak melalui batuk atau bersin. Difteria boleh menghasilkan toksin yang akan menyebabkan komplikasi serius seperti kegagalan jantung atau kelumpuhan. Dalam kes yang jarang-jarang berlaku, penyakit ini boleh membawa maut. DTP adalah kombinasi vaksin yang melindungi bayi daripada tiga penyakit - difteria, tetanus dan pertussis.


Difteria menyebabkan ciri-ciri tengkuk bengkak, kadang-kala digelar “tengkuk lembu”


4. Tetanus (kancing gigi)
Kancing gigi disebabkan oleh bakteria apabila ia memasuki tubuh melalui luka yang dalam, gigitan haiwan, telinga, jangkitan gigi atau tali pusat dan luka-luka kecil. Tetanus dikenali sebagai kancing gigi (sawan mulut) kerana rahang akan terkunci bersama-sama kerana ia menjejaskan otot yang bersambung ke tulang-tulang. Kemungkinan terdapat kekejangan otot yang menyakitkan seluruh badan dan ini memerlukan rawatan di hospital. Tetanus yang tidak dirawat akan menyebabkan kematian dalam nisbah 1:3 kes.

5. Pertussis
Penyakit ini dicirikan oleh serangan batuk yang berlanjutan sehingga boleh menyebabkan kekurangan oksigen darah. Pertusis mengambil masa yang lama untuk sembuh.


Ada empat lagi penyakit berbahaya yang boleh dielakkan jika kita mengambil imunisasi untuk anak-anak kita. Nantikan entri seterusnya esok.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...