Thursday, June 5, 2014

Keusahawanan - dari kacamata Saiful Nang

Saiful Nang datang UPM hari ni. Cakap pasal keusahawanan. Saya pun pergi lah. Dia bercakap berdasarkan pengalaman. Tak bercakap pasal format bisnes. Tak cakap yang gah-gah yang baik-baik sahaja dalam dunia bisnes ni.

Dia budak kampung Felda yang biasa hidup susah. Adjusting your lifestyle to what you earn katanya. Dalam bisnes adalah standard jatuh, terduduk, tergolek dan gagal. Jangan risau dan jangan takut. If you are in debt when doing bussines, get out from that bussines and do something else. Jadi, bisnes apa yang kita nak buat? Buat bisnes yang KITA MINAT dan KITA ADA ILMU tentangnya.

Dia rupanya seorang budak Dyslexia. Budak yang dah umur 10 tahun pun masih tak tahu membaca dan menulis. Tapi dia ada satu bakat yang memang dia gunakan sebaiknya untuk berjaya dalam bisnesnya, iaitu bakat melukis. Mula berniaga sejak umur 7 tahun lagi dengan menjual hasil lukisannya. Lukisan lokomotif sebab dia kata dia minat sangat dengan lokomotif.

Apa yang boleh saya simpulkan kat sini ialah, kalau nak berniaga, memang kena buat apa yang kita minat dan ada ilmu. Jangan buat bisnes ikut-ikutan--silap langkah memang tergolek dog dibuatnya. Ha lagi satu ialah amalkan konsep PUASA. Maknanya kat sini ialah: Contoh macam saya ni, suka benar boros, beli itu ini padahal duit ada banyak tu je. So, puasa membeli okay! Kawal nafsu. Kalau tak beli pun ok je kot! Huh!

Okay, itu sahaja untuk hari ni, gambar Saiful Nang tak snap pulak tadi haha. Tapi saya kongsikan sedikit jot down hasil talk Saiful Nang tadi.





Kekurangan Vitamin E dalam badan kita boleh menyebabkan:


Dapatkan konsultasi kesihatan dan supplemen yang anda perlukan dengan saya melalui:

SMS/Call/Whatsapp: 012-2923994 Adzah Adam
Email: adzah.adam@gmail.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...