Tuesday, June 10, 2014

Bantu bayi selsema tersumbat hidung

Sekarang ni musim sakit batuk selsema. Kalau jangkit pada anak-anak, terutama baby, memang kesian kita menengoknya. Nak-nak lagi kalau hingus meleleh, hidung tersumbat, nak menyusu pun tak selesa. Sudahnya tak berapa nak menyusu, berat badan susut, ibu nak bantu bagi supplemen pada baby melalui susu ibu pun terbantut.

Alhamdulillah, masa pergi jumpa paed di klinik, Dr ada sarankan cari 'NOSE CLEANER'. Apa tu? Haa, benda ni sangat bagus. Ni dia rupa parasnya:

Tiub belah kiri tu untuk ibu sedut melalui mulut, yang sebelah kanan tu, masukkan ke dalam hidung baby. Segala mukus yang keluar daripada hidung baby akan terkumpul kat dalam bekas yang bawah tu. Ibu sedut slow-slow dulu, kemudian tingkatkan kekuatan sedutan kalau mukus tu macam susah nak keluar (nanti akan dengar bunyi srutt srutt srutt - bunyi mukus. Nanti automatik ibu akan macam excited nak teruskan sedutan haha). Macam biasa, baby akan nangis skit (atau kuat haha) sebab tak berapa selesa. Lepas hidung dah clear, gerenti dia suka hati gelak ketawa. Senang di bawa ke mana-mana sebab disertakan sekali dengan bekas. Pengalaman saya sedut hingus baby guna nose cleaner ni memang terbaik. Baby yang mulanya susah nak menyusu, tak mau menyusu, bila kita dah keluarkan hingus (atau tahi hidung cair pun boleh!) guna tiub ni, holla! baby tak sabar-sabar nak menyusu lepas tu! Sian adik, lapar ya.


Saya beli nose cleaner ni di Manjaku, Bangi. Harga tak mahal pun dalam lebih kurang RM13-RM15, lupa la pulak. Yang saya beli ni brand Pigeon. Baru-baru ni ada nampak brand Fiffy jugak. Ok, jangan risau, ada arahan penggunaan di belakang paketnya. Cara pembersihan pun ada. Kesimpulannya memang terbaiklah nose cleaner ni.

1 comment:

  1. Congratulation for the great post. Those who come to read your Information will find lots of helpful and informative tips. Best Whey Protein Isolate

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...