Friday, September 20, 2013

Apa itu gout dan penyelesaiannya

Gout adalah sejenis artritis. Ia berlaku apabila asid urik dihasilkan dalam darah dan menyebabkan keradangan pada sendi. Gout akut adalah suatu keadaan yang menyakitkan yang sering memberi kesan hanya kepada satu sendi; manakala gout kronik berulang episod kesakitan dan keradangan. Lebih daripada satu sendi mungkin terjejas.

Gout adalah dicirikan oleh tiba-tiba, serangan sakit yang teruk, kemerahan dan kesakitan pada sendi iaitu sendi besar di ibu jari kaki. Gout boleh menjejaskan sesiapa sahaja. Lelaki lebih cenderung untuk mendapat gout, tetapi wanita menjadi semakin mudah terdedah kepada gout selepas menopaus.

Tanda-tanda dan gejala-gejala gout adalah hampir sentiasa akut, yang berlaku secara tiba-tiba - sering pada waktu malam - dan tanpa amaran. Mereka termasuk:

Sakit sendi teramat sangat. Gout biasanya menjejaskan sendi besar ibu jari anda, tetapi ia boleh berlaku pada kaki, buku lali, lutut, tangan dan pergelangan tangan. Kesakitan mungkin yang paling teruk dalam tempoh 12 hingga 24 jam selepas ia bermula.
Ketidakselesaan yang berlarutan. Selepas reda kesakitan yang paling teruk, beberapa ketidakselesaan sendi boleh berlarutan dari beberapa hari ke beberapa minggu. Kemudian serangan mungkin untuk bertahan lebih lama dan memberi kesan lebih sendi.
Keradangan dan kemerahan. Sendi terjejas atau sendi menjadi bengkak, lembut dan merah.

Gout berlaku apabila kristal asid urik berkumpul di dalam sendi, menyebabkan keradangan dan kesakitan yang teramat sangat.

Memahami asid urik
Asid urik merupakan sisa produk daripada pemecahan purin, bahan yang dihasilkan dalam tubuh kita dan terkandung dalam kebanyakan makanan yang kita makan. Bahan ini dikumuhkan melalui air kencing, tetapi apabila terlalu banyak asid urik dihasilkan, ini boleh menyebabkan serangan radang sendi (gout) khususnya di bahagian jari kaki dan tangan. Ia juga boleh menyebabkan buah pinggang tersumbat dan batu karang.

Biasanya, asid urik larut dalam darah dan melalui buah pinggang ke dalam air kencing. Tetapi kadang-kadang badan kita sama ada menghasilkan asid urik terlalu banyak atau buah pinggang mengeluarkan asid urik terlalu sedikit. Apabila ini berlaku, asid urik boleh terbina, terbentuk, kristal asid urik jarum - seperti dalam tisu sendi atau sekitar yang menyebabkan kesakitan, keradangan dan bengkak.

Jauhi makanan ini
Sesetengah makanan boleh menyebabkan paras asid urik dalam tubuh meningkat. Kurangkan makanan yang mengandungi banyak purin seperti organ daging, angsa, itik, ikan tenggiri, kapis dan kupang, serta sayuran yang kaya dengan purin seperti asparagus, kubis bunga, bayam, cendawan dan kacang hijau.

Pengambilan makanan ini secara berlebihan akan meningkatkan asid urik dalam darah - hyperuricemia - menyebabkan air kencing menjadi berasid. Asid urik ini akan menjadi kristal di bahagian sendi dan tisu tubuh lalu menyebabkan serangan gout sekiranya asid urik ini tidak dikurangkan.

Cegahlah sebelum terlambat
>> Kurangkan pengambilan makanan yang kaya dengan purin
>> Amalkan rutin senaman yang kerap
>> Minum lebih banyak air
>> Elakkan alkohol dan kafein yang menyebabkan dehidrasi dan seterusnya menyebabkan asid urik menjadi kristal
>> Jika berat badan berlebihan, kurangkan berat untuk mengelakkan keadaan kronik seperti hyperuricemia
>> Amalkan pengambilan pengalkali air kencing (kencing alkalinizer)  untuk membantu memulihkan sistem kencing yang sihat.

Apa yang SHAKLEE sarankan?


Kandungan:
Alfalfa Complex; 330 biji
Omegaguard; 90 biji
Performance drink; 539g

Cara pengambilan:
>> Selepas sarapan 2biji Omegaguard dan 2biji Alfalfa Complex
>> Malam Performance drink 1sudu besar campur dengan 400ml air
>> Minum air yang banyak setiap hari sekurang-kurangnya 3L untuk membawa keluar toksik dari badan melalui air kencing

Testimoni pesakit gout yang telah mencuba Shaklee. Dipetik daripada vitaminsemulajadi.com

Condition gout mama mmg terukk…….Everytym tersalah makan or terlalu lame berdiri.. her kaki will bengkak merah and she cant even make a step sebab rase macam ade jarum cucuk2 kaki die… It is so painful that sometyms she just cant stand it and cry…
So everytime die kena gout die baring je la kat atas katil and abah will give her pain killers to ease the pain and she get an injection from the clinic. And the Doctors said injection is not good for her body because of the side effects..( I tak sure about it nanti i post semula k!)..
Anak mane yang tak sedih kan?!!!! So looking at the positive effects on me after taking SHAKLEE suppliments.. So I try the pack suggested for GOUT by SHAKLEE;
My mum starts consuming it.. And the very next day NO JOKE… die cakap sengal2 dah kurang tapi sakit2 masih ada..
Alhamdulilah with GOD’s will…AFTER 1 WEEK… she is getting better, kaki mmg still bengkak tapi she dah boleh jalan without complaining sakit…. sape2 yang pernah jumpa my mum dulu jalan hinjut2 and very2 slow..
AFTER 2 weeks… ramai la puji dia ” Puan Saidah sekarang nampak sihat la muka pun tambah berseri”. Apa lagi berbunga2 la hati my mum tuh!!
Sedih jugak i dengar sebab selama nie saya tahu my mum sakit tapi tak buat ape2.. Sekarang saya bersyukur saya belikan SHAKLEE pack for her.. Dulu kalo she tengok TV, die takleh bersimpuh or seangkatan dengannye and the good news.. “SHE CAN BEND HER KNEES only after TWO WEEKS!!!”
Sumer nie dengan KEBESARANYA dan usaha untuk try other alternatives SHAKLEE. It might be small to some but to her sangat bermakna means she can be more active to be with her cucu…
Tapi kalo korang nak tahu hah ade BONUS TAMBAHAN dalam mengambil suplemen di atas… Mulanya I tak perasan then selepas seminggu mama cakap tak cungap2 she can talk calmly and her BREATH dah tak berbau….
YEap dats right dulu mama ade masalah mulut berbau because of the medication she’s taking due to her asthma… hah panjang la cerita die nie hehe:) PAsal mulut berbau nie nanti I post special entri k!!
SO Itula testimoni mama saya… selepas mengambil nya almost 2 bulan dah ALHAMDULILAH perubahan positif pada mama.


Hubungi saya untuk maklumat lanjut dan konsultansi

sms/Whatsapp/Line: 012-2923 994
email: adzah.adam@gmail.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...